- Untuk membuat analisis
- Supaya lebih faham
- Dapat menilai bahan bacaan.
- Memahami arahan yang diberikan seperti dalam latihan dan soalan.
- Dapat mengingat maklumat dengan lebih berkesan.
- SQ3R
- KWLH
SQ3R ialah teknik membaca perlahan yang telah diperkenalkan oleh Robinson(1961)
Ia merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
apa itu SQ3R?
S-SURVEY
Q-QUESTION
R-READ
R-RECITE
R-REVIEW
S-SURVEY
Kaji bahan bacaan dan dapatkan isi kandungan
Baca prakata, tajuk, tajuk kecil dan sub-tajuk
Baca keterangan, carta dan grafik
Baca rumusan
Melihat bagaimana maklumat disampaikan
Lihat sepintas lalu pada pendahuluan, ringkasan dan rumusan
Q-QUESTION
Menyoal perkara yang berkaitan dan bersesuaian
Menukar tajuk dan sub-tajuk kepada bentuk soalan
Menyoal; "apa yang saya tahu tentang tajuk ini?". Kaitkan dengan apa yang dibaca
Bersoal jawab dengan rakan-rakan
Menjawab soalan yang terdapat di akhir bab
R- READ
Baca perlahan pada petikan yang sukar
Ambil perhatian pada petikan atau frasa yang penting
Catatkan nota yang bergaris, huruf italic, dan kenyataan yang ditebalkan
Dapatkan contoh yang lengkap yang boleh menerangkan maklumat yang dibaca
Ulang baca dan tumpukan pada kata kunci
R- RECITE
Cuba faham dan imbas kembali dengan menyebut semula
Gunakan deria untuk memudahkan proses mengingat
Imbas kembali apa yang dibaca dengan menggunakan teknik penyoalan
R- REVIEW
Ulas semula maklumat yang dibaca
Ulas soalan dan jawapan
Buat ulasan nota
Gunakan kad imbasan pada soalan yang sukar
Buat rumusan pertama sebaik sahaja selesai belajar
TEKNIK MEMBACA KWLH
K (KNOW)- apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (WANT)- apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (LEARNED)- apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (HOW)- bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan yang berkaitan (untuk pembacaan seterusnya)
TEKNIK MEMBACA DI ATAS MENERANGKAN BAHAWA PEMBACA PERLU
- Mengingat dahulu apa yang telah diketahui
- Membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui
- Melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih)
- Mengetahui apa yang telah diperoleh daripada pembacaan yang baru dilakukan
- Menentukan lagi apa yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
No comments:
Post a Comment